تبلیغات در سایت ما

سایت تخصصی برق الکترونیک کامپیوتر مخابرات موبایل

درباره ما
 سایت تخصصی برق الکترونیک کامپیوتر مخابرات موبایل
به وب سایت تخصصی برق الکترونیک کامپیوتر مخابرات و موبایل خوش آمدید. در این سایت هدف ما آموزش برق، الکرونیک، کامپیوتر، مخابرات، میکروکنترلر، میکروپروسسور، دیجیتال و... می باشد. از شما خواهشمندیم با نظرات و پیشنهادات خود ما را در اداره این سایت یاری فرمایید. ثبت نام در سایت هم فراموش نشه. با تشکر مدیریت سایت
آمار
آمار مطالب
  • کل مطالب : 211
  • کل نظرات : 11
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 42 نفر
  • آمار بازدید
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید دیروز : 7
  • ورودی امروز گوگل : 1
  • ورودی گوگل دیروز : 1
  • آي پي امروز : 2
  • آي پي ديروز : 2
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 535
  • بازدید سال : 2026
  • بازدید کلی : 39651
  • اطلاعات شما
  • آی پی : 18.217.203.172
  • مرورگر :
  • سیستم عامل :
  • امروز :
  • نظرسنجي
    به نظر شما سایت در چه سطحی است؟
    امکانات جانبی

    منشاء نویز 1/fکجاست؟

    اخیرا یک تیم تحقیقاتی موفق شده است که مکانیسم و منشاء نویز 1/f را پیدا کند.
    به گزارش سرویس فناوری ایسنا، نویز 1/f که به آن نویز صورتی یا نویز چشمک‌زن نیز گفته می‌شود، به فرآیند نوسانات فرکانسی گفته می‌شود که در سیستم‌های فیزیکی، زیستی و حتی اقتصادی دیده می‌شود.
    این نوسانات در جریان‌های الکتریکی نیز دیده می‌شود که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. نویز 1/f اولین بار در لوله خلأ در سال 1925 کشف و سپس در بسیاری از ادوات و مواد الکتریکی رؤیت شد.
    اهمیت این نویز در ادوات مخابراتی و الکترنیکی به حدی بود که تحقیقات دامنه‌داری برای کنترل این نوسانات و یافتن مکانسیم آن آغاز شد. اخیرا محققان راز منشاء این نویز را یافته‌اند.
    با توجه به تلاش‌هایی که در این‌باره صورت گرفته، هنوز منشاء این نوسانات برای دانشمندان به‌ صورت رازی باقی مانده است. یکی از سوالات مهم در این حوزه این است که آیا نویز 1/f در سطح سیم‌های الکتریکی ایجاد می‌شود یا درون آنها؟ به سختی می‌توان موضوعی را یافت که سال‌ها دانشمندان روی آن بحث کنند، اما تقریبا هیچ پاسخی برای آن پیدا نشده باشد، اما این پرسش که منشاء نویز در سطح است یا عمق، هنوز لاینحل باقی مانده است.
    اخیرا یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، موسسه پلی‌تکنیک رنسلر و موسسه فنی فیزیکی لوفی از آکادمی علوم روسیه موفق شدند که مکانیسم و منشاء این نوسانات را پیدا کنند. برای این کار آنها از گرافن استفاده کردند.
    این گروه، نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای تحت عنوان "1/f Noise in Graphene Multilayers: Surface vs. Volume" در نشریه "Applied Physics Letters" به چاپ رسانده‌اند.
    "بالاندین" از محققان این پروژه می‌گوید: برخلاف فلزات و نیمه‌هادی‌ها، ضخامت گرافن را می‌توان به‌ دلخواه تغییر داد، به‌ طوری که می‌توان ضخامت این ماده را تا یک لایه اتمی کاهش داد. بنابراین فیلم‌های چندلایه‌ای گرافنی به ما اجازه می‌دهد تا مستقیما منشاء نویز1/f را پیدا کنیم.
    پیش از این امکان یافتن منشاء این نویز وجود نداشته است، دلیل این امر آن است که نمی‌توان رشته سیم فلزی یا نیمه‌هادی ساخت که ضخامت آن کاملا یکنواخت و از 8 نانومتر کمتر باشد.
    نتایج یافته‌های محققان این پروژه نشان داد اگر ضخامت فیلم از هفت لایه اتمی بیشتر باشد، منشاء نویز حجم سیم است و اگر ضخامت سیم از این مقدار کمتر باشد، منشاء سطح سیم خواهد بود. محققان در ابتدا قصد داشتند که رابطه میان ضخامت و نویز 1/f را پیدا کنند، اما در نهایت موفق به کشف یک راز قدیمی شدند. 

    چگونگی تبدیل نور به جریان الکتریسیته توسط گرافن

     

    آزمایش‌های اندازه‌گیری قابلیت هدایت نور بر روی ترانزیستورهای گرافنی که توسط گروه ‏IBM‏ در ایالات متحده آمریکا انجام شد، مشخص کرد که اثرات فوتوولتائیک و بولومتریک ‏‏در خواص گرافن نقش دارند. ‏
    به گزارش ایسنا، گرافن با قرار گرفتن در معرض نور، رفتاری متفاوت نسبت به نیمه‌رساناهای مرسوم از ‏خود نشان می‌دهد، با این حال محققان کماکان در مورد مکانیزم دقیق پاسخ‌دهی غیرمعمول ‏این ماده به نور به قطعیت نرسیده‌اند. آزمایش‌های اندازه‌گیری قابلیت هدایت نور بر روی ‏ترانزیستورهای گرافنی که توسط گروه ‏IBM‏ در ایالات متحده آمریکا انجام شد، مشخص ‏کرد که اثرات فوتوولتائیک و بولومتریک (اثر تغییر مقاومت اجسام با دما) در خواص گرافن ‏نقش دارند. نتایج به دست آمده برای ساخت نسل جدید شناساگرهای نوری فوق‌سریع و پر ‏بازده از این ماده بسیار مفید خواهد بود. ‏
    شناساگرهای نوری به طور معمول در کاربردهایی از قبیل ارتباطات، حسگرها و ‏تصویربرداری استفاده می‌شوند. اکثر شناساگرهای نوری از نیمه‌رساناهای نوع ‏III-V‏ مانند ‏گالیوم آرسنید ساخته می‌شوند. عملکرد آنها از طریق جذب فوتون‌ها و تولید جفتِ الکترون ‏‏- حفره است که پس از آن از هم جدا شده و جریان الکتریسیته را تولید می‌کنند.
    تا به امروز، دانشمندان عقیده داشتند که گرافن نور را تحت پنج مکانیزم متفاوت جذب ‏می‌کند: از طریق اثرات فوتوولتائیک، ترموالکتریک و یا بولومتریک و دفع نور توسط ‏اکسیژن و یا تقویت فوتوترانزیستورها. یک گروه به رهبری فائدون آووریس از ‏IBM، این اثرات را با جزئیات کامل در آزمایشات هدایت‌سنجی نوری در ترانزیستورهای اثر میدانی ‏‏(‏FET‏) گرافنی بررسی کرده‌اند. ‏
    محققان ‏IBM‏ نتایج خود را با تحریک ‏FET‏ با اشعه متمرکز مادون قرمز لیزر و پس از آن ‏اندازه‌گیری فوتوجریان با استفاده از تکنیک ‏lock-in‏ به دست آوردند. این آزمایش برخلاف ‏آزمایش‌های پیشین که بر روی گرافن‌های نوع ‏p-n‏ صورت گرفته بود، بر روی گرافن‌های ‏یکنواخت انجام شد که اندازه‌گیری پاسخ ذاتی مواد کربنی به نور را میسر می‌سازد. ‏
    وقتی گرافن نور را جذب می‌کند، جفتِ الکترون- حفره، تحریک شده و متقابلا به ‏سرعت بر الکترون‌ها و حفره‌های دیگر اثر می‌گذارد. فریتگ توضیح می‌دهد که این ‏فعل و انفعالات دمای کلی الکترون‌ها را افزایش می‌دهد، اما الکترون‌ها گرمای خود را حفظ ‏می‌کنند زیرا به شکل ضعیفی به شبکه کربن جفت شده‌اند و بدین ترتیب به آرامی گرمای ‏خود را به شبکه منتقل می‌کنند. ‏
    فریتگ افزود: «این حامل‌های گرم هستند که جریان فوتوولتائیک را در گرافن تولید می‏‌کنند. زمانی که دمای شبکه افزایش می‌یابد باعث تغییر حرکت الکترون شده و جریان ‏بولومتریک را در جهت معکوس تولید می‌کند. در چگالی‌های کم بار، اثر فوتوولتائیک و در ‏سطوح بیشتر الکترون، اثر بولومتریک نسبت به دیگر پدیده‌ها برتری دارند. همچنین می‌توان ‏با تغییر در چگالی الکترون در ‏FET‏ گرافنی با استفاده از ولتاژ ‏Back gate، این دو مکانیزم ‏پاسخ‌دهی را با یکدیگر تعویض کرد.»
    آگاهی از چگونگی تولید جریان از نور در گرافن برای بهبود بازده شناساگرهای نوری ‏ساخته شده از این ماده امری ضروری خواهد بود. به عنوان مثال، تغییر دی‌الکتریکی که ‏ترانزیستور گرافنی بر روی آن نصب شده است جفت‌شوندگی الکترون- فونون را تغییر ‏خواهد داد و این تغییرات متعاقبا بر برتری اثرات بولومتریک و فوتوولتائیک تاثیر خواهد ‏گذاشت. ‏
    این محققان نتایج کار تحقیقاتی خود را در مجله‌ی ‏Nature Photonics‏ منتشر کرده‌اند.‏

    ساخت دستگاه هشداردهنده مصرف زیاد به مشترکان برق

    ساخت دستگاه هشداردهنده مصرف زیاد به مشترکان برق

     

    یکی از کارکنان مبتکر شرکت توزیع برق استان کرمانشاه موفق به طراحی و ساخت دستگاه آگاه‌ساز مشترکان برق از چگونگی مصرف خود به خصوص در زمان اوج مصرف شد.
    مهندس غلامرضا فیض در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات مشترکان برق، عدم کنترل مصرف انرژی محل زندگی خود و عدم آگاهی آنها از چگونگی مصرف انرژی محل زندگی در هر لحظه از زمان مصرف است؛ از این رو باید این آگاه‌سازی به نحوی عملی و کاربردی صورت گیرد تا عموم افراد جامعه بتوانند با علائم ساده دیداری و شنیداری اما به صورت هشداری، انرژی مصرفی محل زندگی خود را به راحتی مدیریت کنند.
    وی با بیان این‌که در مسیر طراحی و ساخت این دستگاه با تحقیقات میدانی، الگوی مصرف مناسب و معقولی متناسب با نیاز‌ها و تقاضاهای مشترکان برق خانگی به خصوص در اوج مصرف به‌دست آورده است، اظهار کرد: دستگاه آگاه‌ساز مصرف مشترکان برق شامل یک ترانس جریان (CT) و یک بورد الکترونیکی است. ترانس جریان در مسیر فاز بعد از کنتور (به طرف داخل ساختمان و بدون اتصال الکتریکی) قرار گرفته و جریان مصرفی بارهای داخل ساختمان را حس می‌کند و خروجی آن که به داخل ساختمان هدایت شده و در نقطه‌ای که در مصرف دید خانوار باشد، نصب می‌شود و بورد الکتریکی را که دارای سه چراغ سبز، زرد و قرمز است، در جریان‌های تعیین شده تغذیه می‌کند.
    فیض ادامه داد: این دستگاه از طریق چراغ‌های رنگی و سیستم سخنگو درخصوص میزان مصرف به مشترکان هشدار می‌دهد.
    وی با بیان این‌که این دستگاه دارای تاییدیه علمی بنیاد ملی نخبگان است، افزود: هزینه‌ی تمام شده ساخت این دستگاه 30 تا 35 هزار تومان است که امیدواریم نهادهای متولی جهت توسعه‌ی کاربرد آن حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

    ربات پرنده با قابلیت کنترل توسط ذهن انسان

     

    اکنون در کالج مهندسی و علوم دانشگاه مینه سوتا، تیمی از محققان با تمرکز بر یک برنامه مطالعاتی ویژه ، راهی را یافته اند تا مغز انسان بتواند برای کنترل دیگر اشیاء مورد استفاده قرار گیرد.

    با استفاده از الکتروآنسفالوگرافی جهت ثبت فعالیت های مغزی، این محققان موفق شدند با همکاری ۵ داوطلب یک ربات پرنده را از طریق افکار آنها به پرواز در آورند. آنها ربات را به گونه ای برنامه ریزی کردند که نسبت به پیام های مشخص ارسالی به قشر حرکتی مغز پاسخ دهد. این ارتباط میان داوطلب و ربات هم از طریق ۶۴ الکترود درون کلاه الکتروآنسفالوگرام و ارسال پیام ها به صورت وای فای برای ربات صورت می گیرد.

    برای مثال، اگر فرد داوطلب در ذهنش تصور کند می خواهد کاری را با دست راستش انجام دهد، کامپیوتر به ربات دستور می دهد به سمت راست بپیچد. انواع دیگر تصورات در خصوص فعالیت های حرکتی باعث رفتن ربات در جهات مختلف می شوند.

    در حالی این مطالعه یک نقطه امید برای انسان تا رسیدن به افسون طوفان ذهنی است، می تواند موضوعی بسیار جدی تر هم باشد. به شکلی که یافته های تیم تحقیقاتی دانشگاه مینه سوتا می توانند برای افرادی دارای ناتوانی های جسمی خاص به عنوان امیدی جهت بازیابی امکان جابجایی و حرکت با دستگاه های ویژه باشد.

    با گوشی خود در خانه را باز کنید

     

    شاید برای تان این سوال پیش آمده باشد که چطور برای باز کردن در ماشین تان فقط فشردن یک دکمه کافی است ولی برای در خانه تان هنوز نیازمند کلید هستید. اینجاست که کلید هوشمند August به درد شما خواهد خورد.

    این ابزار ۱۹۹دلاری که در اواخر امسال وارد بازار می شود به شما امکان امن کردن درهای خانه تان را از طریق اینترنت می دهد. با استفاده از August میتوانید از ورود افراد ناشناس جلوگیری کرده و در عوض امکان دسترسی را به دوستان و اعضای خانواده بدهید. ایستگاه اصلی به در تان متصل می شود. این کلید نیازی به سیمکشی ندارد چرا که از باتری استاندارد استفاده می کند.

    از لحاظ نرم افزاری August از بلوتوث برای ارتباط با یک نرم افزار اندروید و iOS استفاده می کند. با استفاده از برنامه می توانید یک “کلید” رمزگزاری شده را به کسانی که میخواهید اجازه دسترسی را داشته باشند، بدهید.این کلید که توسط Jason Johnson و Yves Behar ساخته شده تنها کلیدی موجود در بازار نیست که توانایی تعامل با گوشی هوشمندتان را دارد. Kwikset’s Kevo یکی دیگر از این کلید هاست که با است

    رباتی که می تواند ذهن تان را بخواند!

     

    بنظر عجیب می آید ولی به لطف محققان دانشگاه Cornell University در آینده نزدیک این امکان پذیر می شود. چرا که آنها در حال کار روی رباتی هستند که هر چیزی که در ذهن تان است را پیش بینی میکند.

    ربات خواننده ذهن توسط Willow Garage طراحی شده است. که به دوربین Microsoft Kinect 3D مجهز است و تمام حرکات بدنتان را بررسی می کند و بر اساس اطلاعات موجود در دیتا بیس خود تصمیم می گیرد که اکنون نیازمند چه چیزی هستید.

    بعنوان مثال وقتی شما می خواهید چیزی را داخل یخچال بذارید این روبات در را برای شما باز می کند و یا قهوه یا نوشیدنی تان را خالی می کند، ظرف های کثیف را می برد. بر اساس گفته دانشمندان Cornell این ربات ۸۵ درصد کارها را در ثانیه اول، ۷۱ درصد را در سه ثانیه و ۵۷ در صد را ظرف ۱۰ ثانیه پیش بینی می کند.

    بنا به گفته Saxena، گام بعدی توسعه دادن عکس العمل ربات است. و باید دریافت که ربات چگونه می تواند حرکات خود را برنامه ریزی کند.

    از حالا دوشاخه ها را به پنجره وصل کنید

    از حالا دوشاخه ها را به پنجره وصل کنید

     

    سوکت پنجره یا ویندوز سوکت یک پلاگین است که به پنجره ی شما ضمیمه می شود و از طریق پنل خورشیدی که در پشت آن قرار دارد نیروی برق را در خود ذخیره می کند. این ذخیره ی انرژی در طول روز به شما اجازه می دهد تا انرژی مورد نیاز دستگاه های خود را تآمین کنید.

    یک باتری داخلی به شما اجازه می دهد تا برای استفاده های بعدی در مصرف انرژی صرفه جویی کنید، حتی اگر آن را از پنجره جدا کرده باشید.

    شما می توانید این وسیله را در کیف خود نگه دارید و هر کجا که خواستید آن را به پنجره بچسبانید و از آن استفاده کنید.

     من که بی صبرانه منتظر تولید این محصول کاربردی هستم. نظر شما در مورد ویندوز سوکت چیست؟ از چه ابزار دیگری که از انرژی خورشید بهره می برد استفاده کرده اید.

    آموزش تست قطعات الکترونیک با مولتی متر قسمت اول

    آموزش تست قطعات الکترونیک با مولتی متر قسمت اول

     

    چطور میشه بایک اهمتر یا مولتی متر قطعات الکترونیکی را اندازه گیری کرد مقاله برای دانلود گذاشتم که در آن نحوه ی تست قطعات را یاد میدهد دانلود در ادامه مطلب

    شارژ گوشی هوشمند در 20 ثانیه

     

    جام علمی: این ابزار شارژکننده فوق‌سریع که توسط «اشا خاره» ابداع شده، از سوی خود وی «ابرمخزن» لقب گرفته است.سیستم ابداعی انرژی بیشتری را در فضایی کوچک‌تر از باتری‌های تلفن‌ معمولی تعبیه می‌کند و شارژ را به مدت طولانی‌تری در خود نگه می‌دارد.

    مبتکر 18 ساله تاکنون از این ابرخازن برای نیرودهی یک دیود منتشرکننده نور یا ال ای دی استفاده کرده، اما خود وی معتقد است که سیستمش روزی تلفن‌های همراه، خودروها و هر وسیله دیگری را که باتری قابل شارژ می‌طلبد، شارژ می‌کند.

    «اشا» با نانوشیمی، امکان کاهش اندازه این اختراع را فراهم کرد.

    ابزار جدید ارتجاع‌پذیر است و می‌توان آن را در نمایشگرهای غلتکی، لباس و پارچه به کار برد.

    سیستم ابداعی همچنین ریز بوده و قادر به انجام 10 هزار چرخه شارژ دوباره است، این در حالی است که برای باتری‌های معمولی، این عدد 10 است

    تبدیل دست به تلفن هوشمند

     

    محققان دانشگاه توکیو در تلاش برای ارائه فناوری هستند تا تلفن همراه را در کف دست کاربر قرار دهند.
    ماساتوشی ایشیکاوا و همکارانش از آزمایشگاه ایشیکاوا اوکو می گویند، با استفاده از یک دوربین خاص که تصویر پرسرعت را با دو آینه چرخان ترکیب می کند، شیوه‌ای برای ساخت صفحه نمایشگر یا صفحه کلید یک دستگاه بر روی کف دست یا هر سطح دیگری ارائه کرده اند؛ از این رو افراد می توانند از راه دور در خانه یا محل کار خود آن را اجرا کنند.

    ایشیکاوا گفت: این شیوه می تواند در هر دو میلی ثانیه حرکات را در یک جسم سه بعدی تشخیص دهد، به عبارت دیگر، تصویر پرسرعت به این برنامه امکان می دهد تا اجسام متحرک را ردیابی کند از این رو کاربر می تواند با تصویر تلفن در کف دستش راه برود بدون آنکه صفحه نمایش هیچ گونه تغییری کند.

    همچنین امواج اولتراسونیک توسط سیستم رایانه متساطع می شود از این رو کاربر حس فشار صفحه کلید را بر روی پوست خود دارد بدون آنکه اصلا چیزی در دست خود داشته باشد.

    به گفته ایشی کاوا این احساس معادل یک جسم سه گرمی یا ۰.۱ اونسی است.

    تبلیغات
    ورود کاربران
    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع
    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری
    آخرین نظرات کاربران
    hamed - مهدی جان اولین سالگرد سایتت تبریک میگم
    پاسخ:خیلی ممنون - 1393/4/30
    پرهام - مرسی
    پاسخ: خواهش - 1392/8/3/mz0
    علي -

    با سلام..از وبت بازديد كلي كردم..خوشم اومد جالب بود


    پاسخ:ممنون - 1392/5/20
    آبی - چرا ضمیمه های جدید رو نمیذاری

    اینایی که هست قدیمی ان
    پاسخ:سلام عزیزم باشه کلیک جدید هم میذارم چند روز سرم شلوغ بود ببخشید - 1392/4/17
    آبی -

    بابت ضمیمه کلیک ممنون


    پاسخ: خواهش قابل شم رو ندارد شرمنده یکم دیر به دیر مطالب میذارم - 1392/4/14
    احمد - سلام وبسایت خوبی داری خوشم اومد مطالبت به روزه من هرروز بهت سر میزنم قربانت احمد
    پاسخ:سلام احمد جان خیلی ممنون - 1392/2/1
    رهـــــــــــا - سلام

    ببخشید شما مقاله ای درباره کاربرد لیزر در الکترونیک دارید؟

    لطفا بی خبرم نذارید
    پاسخ:سلام رها جان نه ندارم ولی برات پیدا میکنم خبرت میکنم. - 1392/1/13
    عنوان آگهی شما

    توضیحات آگهی در حدود 2 خط. ماهینه فقط 10 هزار تومان

    عنوان آگهی شما

    توضیحات آگهی در حدود 2 خط. ماهینه فقط 10 هزار تومان

    به سایت تخصصی برق الکترونیک کامپیوتر مخابرات موبایل امتیاز دهید